Pakt z Diabłem
Ciężkie euro, które zagracie wyłącznie w 4 osoby z mechanikami ukrytych ról, handlu w ciemno, pełne asymetrii. Brzmi ciekawie? Oto właśnie Pakt z Diabłem. Czy sprzedasz swoją duszę Diabłu?
Pakt z Diabłem to gra polegająca na rozmieszczaniu pracowników i dedukcji społecznej dla dokładnie 4 graczy, trwająca około 2–2,5 godziny autorstwa Matúša Kotry’ego i wydana w Polsce przez Rebela. To bardzo specyficzna gra, która w mojej opinii nie podejdzie każdemu. Ale po kolei.
Jak się w to gra?
Każdy gracz wciela się w tajną rolę – jednego z dwóch śmiertelników, kultysty lub diabła. Na zewnątrz wszyscy wydają się być władcami podobnego królestwa. Każdy posiada swój ekran gracza, w formie zamku, który służy również jako plansza gracza. Każdy będzie się starał aby jego królestwo było najlepsze. Oczywiście nie wszystko jest takie, jakim się wydaje. Śmiertelnicy rzeczywiście próbują zbudować jak najbardziej imponujące miasto, pozostając w łaskach „dociekliwego” kościoła. Kultysta próbuje zrobić to samo, sprzedając jednocześnie swoją duszę diabłu, podczas gdy diabeł próbuje zebrać jak najwięcej cennych kawałków duszy, starając się nie ujawniać swojej prawdziwej tożsamości.
Gra składa się z pięciu rund, a większość gry przebiega bardzo podobnie do standardowego euro. Masz fazę produkcji, w której zdobywasz zasoby, oraz fazę kart, w której dobierasz karty budynków. Potem nadchodzi… faza Układu. To właśnie ona sprawia, że ta gra różni się od innych gier, w które grałem. Na początku gry każdy gracz otrzymuje skrzynię z przesuwaną pokrywą i kodem QR na spodzie. To także określa rolę tego gracza. Śmiertelnicy otrzymują jedną pełną duszę podzieloną na trzy części i zero zasobów. Kultysta sprzedał już jeden kawałek swojej duszy, więc zaczyna od dwóch kawałków duszy i kilku zasobów premium (które służą do budowy cennych budynków) i jednej monety. Diabeł zaczyna z mnóstwem zasobów i monet i, jak sugeruje tytuł gry, jest gotowy na pewne układy.
Podczas fazy Transakcji, każdy gracz oferuje coś w zamian za coś innego, ale ogranicza się do tego, co może zaoferować i o co prosi w zamian, w zależności od swojej roli. Śmiertelnicy mogą oferować zasoby lub monety w zamian za więcej monet; kultysta może zaoferować zasoby/monety za więcej monet lub za 1 kawałek duszy. Diabeł może zaoferować zasoby/monety w zamian za 1 lub 2 kawałki duszy. Jeden z graczy zbiera wszystkie skrzynie po umieszczeniu w nich ofert, tasuje je, a następnie skanuje kody QR za pomocą aplikacji, która przekazuje je innemu graczowi. Gracz ten ma możliwość przyjęcia oferty złożonej w skrzyni lub podania, negocjacje nie są dozwolone. Niezależnie od tego, czy gracze zaakceptują, czy spasują, skrzynie są następnie zwracane w celu ponownego przetasowania i skanowania, a następnie ponownie rozdawane, tym razem innemu graczowi. Jeśli umowa nie została zaakceptowana za pierwszym razem, mogą ją zaakceptować, a jeśli została zaakceptowana, po prostu zamykają skrzynię i oddają ją. Po raz kolejny skrzynie są przetasowywane i skanowane, a teraz wracają do swoich właścicieli.
Po tym potencjalnym „napływie bogactwa i zasobów” następuje faza Akcji, w której gracze decydują, w jaki sposób wykorzystać swoje 2-4 dyski akcji (wykorzystując zasoby do budowy budynków, zatrudniania dworzan lub wykorzystując istniejące budynki do swoich specjalnych zdolności) i rozgrywają efekty jednej karty wydarzenia, faza odsetek, w której naliczane są odsetki od wszelkich zaciągniętych pożyczek, oraz faza reputacji, w której gracz najbardziej lojalnie wykonujący polecenia kościoła otrzymuje nagrodę, a najbardziej obrazoburczy gracz otrzymuje karę.
W rundach 2 i 3 następuje faza Polowania na Czary, podczas której gracze mogą oskarżyć innego gracza o to, że nie jest właścicielem całej swojej duszy. Dodatkowo w rundach 3 i 5 następuje niezwykle ważna faza Inkwizycji, podczas której kościół naprawdę otwiera twoją szafę i żąda zobaczenia wszystkich twoich szkieletów. Podczas tej fazy diabeł może ujawnić, ile duszy zdobył, co może potencjalnie odblokować dodatkowych inkwizytorów, którzy będą terroryzować śmiertelników, którzy muszą pokazać swoje kawałki duszy, aby odeprzeć tych okrutnych fanatyków, lub po prostu spłacić część z nich. Po ostatniej fazie Inkwizycji w 5. rundzie podliczane są punkty za budynki, osiągnięcia, zasoby i kawałki duszy (w przypadku Diabła).
Podsumowanie: Pakt z Diabłem to gra euro, która skłania się ku zaawansowanym graczom, ale oferuje zupełnie wyjątkowe wrażenia z gry. Wspaniały motyw, sprytnie ukryte role, ekscytujący handel w ciemno i doskonale zintegrowana aplikacja sprawiają, że ta gra jest potencjalnie satysfakcjonującym doświadczeniem dla odpowiedniej grupy składającej się z dokładnie 4 graczy, ale poprzeczka wejścia jest wysoka, a zaangażowanie czasu znaczne, więc niestety nie będzie to tytuł dla każdego. Dużym problemem jest konieczność zawsze grania w 4 osoby. Szkoda, że nie ma tutaj żadnego rozwiązania z automą, mogąca wcielać się w brakujących graczy. Osobiście cenie sobie innowację w grach, a ten tytuł dostarcza bardzo dużo nowinek i unikatowych rozwiązań mechanicznych. Jest też świetnie wykonany, co należy zaliczyć do ogromnych plusów. Ja bawiłem się bardzo dobrze i chętnie powrócę do tego niezwykle klimatycznego świata. – Winylowe Granie
Udostępnij: